Voeding tijdens je zwangerschap 


 

Als je zwanger bent, is het extra belangrijk dat je op je voeding let. Alle voedingsstoffen die je nu binnenkrijgt, krijg niet alleen jij binnen maar ook jouw baby . Tijdens je zwangerschap mag je bepaalde stoffen of producten niet of minder eten. Er zijn ook stoffen die je juist wel moet binnenkrijgen als je zwanger bent. Daarom hieronder een overzicht met wat je beter wel en niet kunt eten tijdens je zwangerschap.

 

Bacteriën

Als je zwanger bent, is het extra belangrijk dat je vers eten binnenkrijgt. Ook als je niet zwanger bent, is dit natuurlijk fijn, maar tijdens je zwangerschap is dit extra belangrijk. Hieronder een tabel met voedingsmiddelen waarop je moet letten tijdens je zwangerschap. Wil je meer informatie, klik dan op de tabel.

 

Gezond eten?

Als je zwanger bent, vraagt dit veel energie van je lichaam. Je lichaam verandert en je baby in je buik “eet” ook energie. Om deze reden zal je dus meer moeten eten. Nu denken sommige vrouwen dat ze voor twee kunnen eten. Jammer genoeg is dit niet het geval. Je mag uiteindelijk per dag 300 tot 350 kcal meer eten. Om ervoor te zorgen dat je je gezond en fit voelt, is het dus extra belangrijk dat je gezond eet. Als jij ongezond eet, krijgt jouw baby dit ook binnen. Daarbij krijg je van gezonde voeding meer energie dan van ongezonde voeding.

 

Gewicht

Nu is het ondertussen denk ik wel duidelijk dat als je zwanger bent je gezond moet eten. Maar als je zwanger bent, heb je ook vaak last van vreetbuien. Dit is normaal en veel vrouwen geven hier dan ook aan toe. Het zou natuurlijk ideaal zijn als je je tijdens zo’n vreetbui in kon houden. Jammer genoeg is dit voor velen van ons niet weggelegd. Als je een vreetbui hebt, maak je dan vooral geen zorgen. Vaak hoor je van de verloskundige wat een normale gewichtstoename is. Toch zitten veel zwangere vrouwen hier boven. Wees niet bang. Bij veel vrouwen gaat dit gewicht er gewoon weer af na de zwangerschap.

 

IJzer en calcium eten

IJzer tijdens je zwangerschap is erg belangrijk. Dit zorgt er namelijk voor dat je geen bloedarmoede krijgt. IJzer zit vooral in vlees, maar ook in bijvoorbeeld volkoren brood.
Daarnaast is het ook belangrijk genoeg groente en fruit te eten. Hierin zit namelijk veel vitamine C. Vitamine C zorgt er weer voor dat je het ijzer beter tot je neemt. Ook calcium is erg belangrijk voor jou en je baby. Dit is namelijk goed voor je tanden en je botten. Calcium kan je vooral uit melkproducten halen. Mocht het je nu niet lukken om deze stoffen genoeg uit je eten te halen, dan kun je altijd nog kiezen voor vitaminepillen.

 

Foliumzuur!

Als je zwanger wilt worden, neem je wellicht al foliumzuur tabletten. Foliumzuur is erg belangrijk te slikken tijdens de eerste weken van je zwangerschap. Een tekort aan foliumzuur kan er namelijk voor zorgen dat je baby een open ruggetje krijgt of een open gehemelte. Normaal krijg je uit je dagelijkse voeding al genoeg foliumzuur binnen . Als je zwanger bent, is dit alleen niet genoeg. Begin dus zo vroeg mogelijk met het slikken van foliumzuur.

 

Nog meer vitamines.

Naast ijzer, calcium, vitamine C en foliumzuur is het ook goed om extra vitamine D te slikken. De meeste mensen hebben een tekort aan vitamine D, maar tijdens de zwangerschap is het extra belangrijk dat je dit aanvult. Vitamine D zorgt er namelijk voor dat je kindje stevige botten krijgt. Daarnaast kan een tekort aan vitamine D er ook voor zorgen dat jij je vaker moe voelt.

Nu denk je misschien, hoe ga ik dit allemaal binnenkrijgen? Over het algemeen moet een goede, gezonde voeding voldoende zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan zijn er speciale vitaminepillen voor zwangere vrouwen. Hierin zitten alle stoffen die goed zijn voor zwangere vrouwen.